ReSPA regionalt komparativt eGovernment studie
Udgivet den 07-03-2013
Et komparativt studie der undersøger eGovernment (digital forvaltning) og forsyningen af offentlige eServices i landene i det Vestlige Balkan. Som internationale eksperter er jeg sammen med Jeremy Millard og i samarbejde med nationale eksperter fra syv vestlige Balkan lande forfatter til dette studie, foranlediget af den Regionale Skole for Offentlig Administration (ReSPA) i Montenegro .
Det komparative studie blev offentliggjort den 21-22 Februar 2013 på et netværksmøde i Makedoniens hovedstad Skopje af den Regionale Skole for Offentlig Administration (ReSPA).
Download
Regional comparative eGov study.pdf (1.8 mb)
ReSPA regional comparative eGovernment study - Annex I - Country profiles.pdf (1.3 mb)
ReSPA regional comparative eGovernment study - Annex II - Specific thematic inputs.pdf (820 kb)
Rapporten og dens annekser kan også downloades fra ReSPA websitet's dokument bibliotek.
Resumé
"Regional Comparative eGovernment Study” er det første regionale ReSPA sudie indenfor området reform af den offentlige administration i landene på det Vestlige Balkan. Det fokuserer på Albanien, Bosnien og Hercegovina, Kroatien, Makedonien, Montenegro, Serbien og Kosovo.
Det overordnede mål med studiet er at udvide niveauet og kvaliteten af eGovernment i de seks ReSPA medlemslande og Kosovo på en måde der både forholder sig til deres specifikke og forskellige behov, såvel som bringer dem så tæt som muligt på linje med europæisk udvikling og europæiske standarter. Derudover undersøger studiet de bedste midler der er til rådighed med hensyn til at forbedre offentlige administrationers produktivitet, præstationer og effektivitet, og giver en række anbefalinger der forholder sig til de udfordringer som den Vestlige Balkan region står overfor som helhed.
Et af de vigtigste indslag i studiet er undersøgelsen af det aktuelle niveau for eGovernment i Albanien, Bosnien og Hercegovina, Kroatien, Makedonien, Montenegro, Serbien og Kosovo. Der er lagt specielt fokus på eGovernment processer, inklusive tilvejebringelsen af information, services, interaktion indenfor den offentlige administration, mellem administration og borgere, og den lige så vigtige forbindelse mellem administration og virksomheder, dvs. den private sektor. Resultaterne uddyber de enkelte landes udviklinger på det Vestlige Balkan.
Hovedrapport
Studiets hovedrapport er struktureret som følger:
- Sektion 1
- Introduktion og formål med studiet
- Sektion 2
- Den globale og Europæiske eGovernment kontekst. Der gives et overblik over hovedstrømningerne på globalt og Europæisk plan indenfor eGovernment, således at den internationale kontekst er givet for at undersøge eGovernment behov i det Vestlige Balkan. En gennemgang af de internationale funding og støttemuligheder der kan være relevante for det Vestlige Balkan. eGovernment situationen i de Vestlige Balkan lande undersøges i den internationale kontekst under hensyntagen til internationale benchmarks, og endelig opsummeres konklusionerne fra 2010 i 'eSEE Study on South East Europe' .
- Sektion 3
- Komparativ analyse af eGovernment i det Vestlige Balkan. Denne sektion opsummerer, sammenligner og ser på modsætningerne i den dokumentation der er indsamlet af ReSPA medlemslandene samt Kosovo vedrørende deres individuelle eGovernment status.
- Sektion 4
- Opsummerende status og strategisk udvikling af eGovernment i de Vestlige Balkan lande ved brug af dokumentationen fra sektion 2 og 3. Denne sektion samler de fælles og væsensforskellige tråde i et opsummerende overblik over eGovernment i de Vestlige Balkan lande. Først fokuseres der på kontrasten mellem landene og herefter undersøges de muligheder og udfordringer de synes at have tilfælles.
- Sektion 5
- Lande forslag indenfor eGovernment kapacitets opbygning i det Vestlige Balkan. Denne sektion opsummerer og kategoriserer de forslag der er kommet fra de enkelte lande vedrørende kapacitets opbygning i fremtidige ReSPA projekter.
- Sektion 6
- Lande forslag til eGovernment projekt muligheder i de Vestlige Balkan lande. Denne sektion opsummerer og kategoriserer de forslag landene er kommet med vedrørende projekt muligheder på det Vestlige Balkan.
- Hovedanbefalinger og konklusioner
- Denne sektion præsenterer studiets hovedforslag og konklusioner.
Anneks I - Lande Profiler
Anneks II - Specifikke tematiske inputs
- eGovernment benchmarking mål
- eGovernment politik og strategi
- eGovernment interoperabilitet
- eGovernment brugergrænsefladen
- Bruger styrkelse og brugerne i centrum
Forfattere
- Jeremy Millard, Third Millennium Governance (Danmark)
- Louise Thomasen, coThomasen (Danmark)
National respondenter
Albanien
- Marenglen Shyti, National Agency on Information Society, NAIS
- Altin Sallaku, Department of Public Administration, DoPA
Bosnia og Herzegovina
- Srđan Nogo, Agency for Identification Documents Registers and Data Exchange B&H -IDDEEA
- Kemal Bajramovic, Civil Service Agency of Bosnia and Herzegovina
Kroatien
- Tajana Tolić, State Administration Office in Osijek-Baranja County
- Marijo Potlaček, Ministry of Administration
Kosovo
- Driart Elshani
- Engin Melekoglu
Makedonien
- Blagica Andreeva, Ministry of information society and administration
- Rozalinda Stojova, Ministry of information society and administration
Montenegro
- Ivan Lazarević, Ministry for Information Society and Telecommunications
- Radivoje Perović, Ministry for Information Society and Telecommunications
Serbien
- Igor Todoroski, Ministry of Justice and Public Administration
- Radosav Popović, Ministry of Interior